dr hab. Małgorzata Machałek, prof. US 

kontakt: malgorzata.machalek@usz.edu.pl

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9581-2786

Konsultacje: wtorek 17.00-18.00 po wcześniejszym uzgodnieniu mailowym

 

ZAINTERESOWANIA NAUKOWE

Historia najnowsza Polski ze szczególnym uwzględnieniem historii społeczno-gospodarczej oraz edukacja historyczna.

Modern history of Poland especially social and economic history and historical edukaction

 

Pełnione funkcje:

dyrektor Uniwersyteckiego Centrum Edukacji

członek Komisji Dydaktyki Historii przy  Komitecie Nauk Historycznych Polskiej Akademii Nauk

członek Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Historycznego

przewodnicząca Komitetu Głównego Olimpiady Historycznej Juniorów

zastępca redaktora naczelnego „Wiadomości Historycznych”

 

 

Publikacje – wybrane pozycje

 

KSIĄŻKI

  1. , Edukacja obywatelska w szkole. Teoria i praktyka PWN, Warszawa 2011 (wspólnie z J. Korzeniowskim)
  2. Szczecin 1945-1990 – moje miasto. Materiały pomocnicze do nauczania historii, Szczecin 2010.
  3. Przemiany wsi zachodniopomorskiej w latach 1945-1956, Szczecin 2012.

 

ARTYKUŁY

 

  1. Wieś na ziemiach zachodnich i północnych po 1945 roku – między chłopską zagrodą a PGR-em, w: „Ziemie Odzyskane” po drugiej wojnie światowej pod red. Cz. Osękowskiego i G. Straucholda, Zielona Góra 2015, s. 59-71.
  2. Bałtyk we współczesnej perspektywie edukacyjnej, w: Bałtyk jako miejsce pamięci w edukacji historycznej, red. Danuta Konieczka-Śliwińska, Małgorzata Machałek, Stanisław Roszak, Szczecin-Warszawa 2017, s. 147-158.
  3. Powojenne migracje ludności na obszarze Pomorza Zachodniego – zarys problemu w: Wędrówka ludów: powojenny transfer ludności w Polsce Ludowej, red. Maciej Fic, Katowice 2018, s. 26-39.
  4. Kilka uwag na temat specyfiki i potencjału edukacyjnego nowych muzeów historycznych, w: Reformowanie edukacji historycznej. Zbiór studiów, pod redakcją Joanny Orzeł, Stanisława Roszaka, Małgorzaty Strzeleckiej i Agnieszki Wieczorek, Toruń 2018.
  5. Edukacyjne walory „Poradnika gospodyni wiejskiej” na przykładzie wydań z lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych XX w., w: W kręgu kultury PRL. Tom 4. Poradnictwo, pod redakcją Karoliny Bittner i Doroty Skotarczak, Poznań 2018.
  6. Problem wychowania obywatelskiego w polskiej szkole w okresie II Rzeczypospolitej, w: Rok 1918: jeho předpoklady, důsledky a význam v českých/československých a polský učebnicích = Rok 1918 jego założenia, konsekwencje i znaczenie w czeskich/czechosłowackich i polskich podręcznikach szkolnych / Blažena Gracová, Martin Tomášek, Barbara Baarová (eds), Ostrawa 2020.
  7. Transition of Polish countryside in the years 1918–1989, „Klio: czasopismo poświęcone dziejom Polski i powszechnym”, 2020, t. 55 (S), s. 253-277 12775/KLIO.2020.043